Ačkoliv se to zdá na první pohled nepříliš podstatné, správné vyvážení pneumatiky je velmi důležité. Uveďme si hned ze začátku jeden jednoduchý příklad, který vám podstatu ukáže. Při stokilometrové rychlosti působí jedno nevyvážené kolo o deset gramů odstředivou sílou půl třetího kilogramu. Vcelku vysoké číslo na maličký kus závaží, že?
Jak však poznat, že je potřeba kolo vyvážit? Při vyšších rychlostech (hlavně tedy na dálnici a podobně) se může projevit nepříjemné kmitání volantu. Z něhož může pramenit zároveň celá vibrace vozu. Podobné „příznaky“ není vhodné podceňovat. Následkem nesprávného vyvážení se nepravidelně opotřebovávají pneumatiky, ložisek a silnému zatěžování tlumících prvků vozu. Nevyvážení celkově snižuje komfort jízdy a působí negativně na komponenty řízení.
Stacionární vyvážení pneu: Poté co je kolo demontováno z vozu, bude připevněno na vyvažovací zařízení. Zde se kolo uvede do rotačního pohybu a podle výsledku umístíme na kolo závaží. V případě, že má kolo pouze jednu těžkou stranu, jedná se o takzvané statickém nevyvážení. U dvou těžkých stran, nacházejících se na vnitřní a vnější straně kola, se jedná o dynamické nevyvážení. Toto nevyvážení bude individuálně vyváženo pomocí hmotností, které budou upevněny na kole.
Elektronické (jemné) vyvážení: Je možné, že kolo i přes stacionární vyvážení běžící kolo opětovně vykazuje házivost. Statické a dynamické vyvážení se provádí na kole a toto právě může být příčinou. Je potřeba převážit jak kolo, tak i celá střed kola a další komponenty. Problém může být jak v již zmíněném středu, tak v nevyváženosti brzdového bubnu (kotouči) nebo v dalších komponentech nápravy. I ony jsou zahrnuty do vyvažovacího procesu elektronického vyvážení.
Vyvážení je jednoduchou a rychlou záležitostí, která vám může ušetřit i v určitých případech mnoho peněz. Neberte tento problém jako druhořadý.