Slovo adheze sice nepatří jen do světa motorismu, ale i tak je velmi důležitým pojmem, který by měl správný řidič znát. Adheze je jednoduše přilnavost materiálů, které na sebe působí. Existuje mnoho druhů adheze. Mezi pneumatikami se jedná o dostatečnou přilnavost běhounu pneumatiky s vozovkou. V praxi se využívá tří fyzikálních jevů a to valivého odporu, tření a spinu.
Adheze je vědci neustále zkoumána a všechny poznatky pečlivého bádání jsou vkládány do výroby nových a stále lepších pneumatik. Schopnost přilnout k vozovce vyjadřuje tzv. adhezní koeficient. Toto číslo je ovlivňováno několika faktory (opotřebení , teplota a druh pneumatik, teplota vozovky a jejího povrchu, nahuštění pneumatiky a samozřejmě rychlost vozidla).
Pokud je vnější působící síla větší a dojde k porušení rovnováhy, pneumatika se přestane odvalovat a dochází ke smyku. Tím je adheze přerušena. Maximální hodnota adheze je dosahována zhruba při 15 % – 30 % skluzu pneumatiky. Tím již zacházíme do složitých výpočtů, které si asi žádný řidič sám nevypočítává. Nutno podotknout, že jiná adheze působí při akceleraci a jiná při deceleraci stejně jako při průjezdu zatáčkou.
Velkým vlivem na velikost adheze má i tvar vzorku. Pásový lamelový vzorek je vhodný pro jízdu na silnici. Naopak jen pásový vzorek dokáže díky obvodovým drážkám dobře přenášet působení bočních sil. Jelikož nemá hranky dezénu, není vhodný pro akceleraci a tudíž je dobře použitelný pro hnaná kola. Šípový vzorek je vhodný pro jízdu terénem. Díky vysoké odolnosti dokáže nejlépe bojovat s aquaplaningem.
Adheze se přímo úměrně mění s rychlostí vozidla. Uveďme si proto krátký příklad. Vozidlo A jedoucí po drsném povrchu rychlostí 40 km/h má za stejných podmínek (teplota pneu, vzorek, …) adhezi jako vozidlo B jedoucí rychlostí 20 km/h po zcela hladkém povrchu.
Adheze je téma na dlouhé povídání a dnešní článek byl jen krátkým nastíněním toho, co vlastně tento pojem vlastně znamená. Určitě se k tomuto tématu časem opět vrátíme.
Kupte si pneumatiky za výbornou cenu na www.pneumatiky.cz