Velkým hitem posledních let jsou úsporné pneumatiky. Některé motoristy úspora pár deci na sto kilometrech natolik láká, že si připlatí za dražší obutí. Už jim ale uniká, že spotřeba vozu se dá snížit i jinými způsoby…
Nejjednodušší je prostě pořídit si úsporný malý vůz. Druhý vůz v rodině, který se využívá pouze na cesty do práce, by měl být hlavně co nejúspornější. Vzhledem k tomu, že často v něm cestuje jeden až dva lidé, není od věci sáhnout po nějakém „prckovi“. A jaké vozy tedy vychází dobře, když se uváží pořizovací cena, náklady na provoz a zejména spotřeba? Snad nejoblíbenějším kompaktním vozem u nás je Škoda Citigo, která se nabízí i ve variantě na CNG. Tím mohou náklady jít i pod korunu na kilometr. Koncernové dvojče VW Up! už tolik netáhne, je podstatně dražší, nicméně nabízí i ještě výhodnější elektrický pohon.
Výhodná jsou i „trojčata z Kolína“, tedy Peugeot 107, Citroën C1 a Toyota Aygo. Klasikou oblíbenou zejména u žen je Ford Ka, který postupem let prošel několika facelifty. Je v nabídce i s pohonem na diesel. Dvoumístný naftový smart jezdí sice, pravda, za 3,3 litru na 100 km, ale jeho pořizovací cena ho staví do pozice outsidera a navíc bezpečnost při jízdě v tomto voze je také výrazným mínusem.
Kupodivu umí pod čtyři litry jezdit i spousta aut z nižší třídy, zde je ani na prstech obou rukou nespočítáme. S vyšší pořizovací cenou ale nejsou zrovna úsporným vozem – je logické, že pokles hodnoty bude u vozu za 300 000 Kč jiný než u vozu o sto tisíc levnějším. I když jde často o ojetiny a zde záleží i na spoustě jiných okolností.
Z těchto malých aut pak bodují zejména japonské vozy Toyota Yaris a Honda Jazz. Mají sice o něco vyšší pořizovací cenu, ale náklady na provoz jsou více než pozitivní, obzvláště ve variantě hybrid, kdy využívají kromě benzinu i elektrický pohon. Zejména pořizovací cenou pak boduje Dacia Sandero, nicméně i provoz tohoto vozu není nijak drahý. A to se dá říct i o Škodě Fabia.
Alternativní paliva šetří nejvíce
Při kalkulování se spotřebou však nelze omezit se pouze na benzin a naftu. Elektromobily jsou zatím příliš drahé, nicméně koupě hybridního vozu či auta s pohonem na plyn se zdá být jako trefa do černého. Plnicích stanic na CNG je již po republice dostatek, těch s LPG ještě více a dobít baterie plug-in hybridního vozu také není pro většinu motoristů problém. Pokud by byl, nabízí se kategorie hybridů, které si umí elektřinu vyrobit sami.
Další možností je pak koupit auto s flexifuel agregátem nebo nechat si upravit motor a jezdit na biopaliva. U felicie je to otázka pár tisíc, což je v případě následného tankování pouze paliva E85 vrátí celkem rychle. Někteří majitelé starších vozů se přestavbou ani nezabývají a tankují biopalivo půl na půl s konvenčním benzinem. To ale nelze zrovna doporučit.
Zatímco benzín s 85% biosložkou je díky spotřební dani levnější o deset korun oproti konvenčnímu, u nafty (D100) je rozdíl asi tři koruny. I zde se ale po čase může ukázat úspora jako velmi zajímavá. Rozhodně vyšší než v případě úsporných pneumatik.