S nástupem letních teplot se dostává ke slovu využívání klimatizace. Zatímco jí využívá většina motoristů, jen velmi malá část myslí také na údržbu. Každá klimatizace však potřebuje pravidelný servis a to ideálně dvakrát do roka. Zde je nyní k dispozici novinka – čistění ozonem.
Ačkoliv klimatizace zlepšuje pohodu cestujících a zvyšuje bezpečnost provozu pouze při pravidelné údržbě, mnoho řidičů toto zanedbává. „Já sama jsem si na klimatizaci zvykla velmi rychle a už si ani jízdu v horkém létě bez klimatizovaného interiéru představit nedokážu. Navíc, často cestujeme s dětmi, a to je často únavné – i s funkční klimatizací,“ popisuje Magda Pančochová ze sítě servisů BestDrive a dodává: „Nechci si ani představit, jak bychom cestu k moři zvládli v rozžhaveném autě. Správně udržovaná a funkční klimatizace totiž spadá do prvků aktivní bezpečnosti – v letním období, kdy mohou teploty v interiéru vozu běžně vystoupat na 70˚C, zvyšuje komfort řidiče a pomáhá tak k maximální koncentraci při jízdě.“
Přestože odpůrci klimatizace hovoří o plísních, bakteriích a jinými mikroorganizmy, které se mohou v systému vyskytovat a jsou zdraví nebezpečné, pravidelná dezinfekce toto riziko zcela vylučuje. Ideální je nechat tento úkon v servisu dělat dvakrát ročně.
Zvolte ozon, je to novinka
Špičkovou péči dostane automobil v servisní síti BestDrive, kde je nyní k dispozici novinka, dezinfekce klimatizačního systému ozonem. Využívání ozonu, který ve zdravotnictví patří mezi nejsilnější přírodní dezinfekční a oxidační činidlo, je nejmodernější technologií také v oblasti údržby a servisu aut.
„Rychle a spolehlivě ničí odolné druhy patogenních mikroorganizmů, které chlor a jiné dezinfekční prostředky nejsou schopny zlikvidovat. Ničí plísně, houby, roztoče i alergeny. Na rozdíl od nejrůznějších osvěžovačů nepotlačuje následky, ale likviduje přímé příčiny zápachů – tím, že je odstraní,“ uvádí BestDrive. Ozon navíc nezanechává žádné stopy, neleptá plasty ani nepoškozuje tkaniny ve voze. Dezinfekce je tedy provedena nejen ve vnitřním okruhu klimatizace, ale v celém interiéru. Tím účinně odstraní i pach v tkaninách sedadel z potu nebo domácích mazlíčků.
„Vedle výskytu plísní, bakterií a jiných mikroorganizmů patří mezi nejčastější závady klimatizací v automobilech úniky chladícího média z okruhu klimatizace. Ačkoliv se klimatizace jeví jako uzavřený bezúdržbový systém, není tomu tak,“ vysvětluje Pančochová a pokračuje: „Vzhledem k zátěži, kterou běžný provoz pro klimatizaci znamená, není možné vyrobit okruh zcela těsný. Většina výrobců automobilů uvádí jako přijatelný únik asi 30 % hmotnosti chladiva za 2 roky. Pravidelná kontrola a odborný servis klimatizace se rozhodně vyplatí. Všem řidičům doporučujeme se servisem klimatizace nečekat až na první tropická horka, ale vyrazit do servisu už nyní.“
Kromě dezinfekce se doporučuje také alespoň jednou ročně vyměnit pylový filtr, který se zanáší prachem a jinými nečistotami. S tím pak souvisí nižší účinnost klimatizace i topení. Je tedy radno neotálet a vydat se do servisu co nejdříve – a s čištěním klimatizace si nechat vyměnit i pylový filtr.