Ceny ropy stále stoupají a cestování autem se prodražuje. Naštěstí je několik možností, jak jezdit levěji, klidně i za třetinu. Úspory pak dosahují desítek tisíc ročně…
Plyn je za polovinu
Velký boom letos zažívají vozy na stlačený zemní plyn (CNG). Zatímco běžná auta na benzin mají náklady na pohonné hmoty kolem dvou korun na kilometr a naftová na tom nejsou o moc lépe, vozy na plyn jsou na polovině. A co víc, pořizovací ceny těchto aut už mohou být srovnatelné s dieselovými vozidly. Je tedy rozhodně lepší koupit si vůz na plyn už z výroby. Přestavět konvenční auto není nejlevnější a nádrž na plyn navíc zabere místo v kufru (vozy přímo vyrobené na plyn mají nádrž na plyn místo rezervního kola a místo nádrže na konvenční paliva, která je zde jen malá, dojezdová).
Rovněž počet plnicích stanic roste jako houby po dešti, po celé republice už jich je více než padesátka (plus mnoho neveřejných) a nové rychle přibývají. Řešením může být i malá plnička, to je ale spíše alternativa pro menší vozové parky než pro garáž s jedním nebo dvěma auty. Vozy na CNG využívá již DHL, Česká pošta, Pražské služby a mnoho dalších organizací, kterým se toto palivo vyplatí. V provozu je také několik stovek autobusů na plyn, při jejichž nájezdu je úspora více než zajímavá.
Za zenitem je pak LPG, což je propan-butan. Vozů na tento pohon (často Škody Favorit či Felicie) je sice zatím u nás více než těch na CNG, ale poměr vyznívá stále lépe pro stlačený zemní plyn. „LPG bylo zajímavé v době, kdy to bylo jediné palivo, se kterým se mohlo jezdit za poloviční náklady,“ říká Markéta Schauhuberová z RWE. Relativní novinkou je pak naopak zkapalněný zemní plyn (LNG) což je díky vlastnostem ideální palivo pro kamiony. Nabízí totiž díky vyšší kompresi poměrně velký dojezd.
Další možností, jak ušetřit, je přejít na stále oblíbenější biopaliva. Nejsou sice k dostání úplně všude, ale síť čerpacích stanic s palivy D100 (diesel se sto procenty biosložky) nebo E85 (etanol, kde je 85 % biosložky) je stále hustší. Navíc přestavba benzinového vozu není nijak drahá (kolem pěti tisíc), starší motory zvládají i toto palivo celkem bez problémů. Dieselové motory se upravovat nemusí. Pokud to myslí s biopalivy vážně člověk, který kupuje nový vůz, měl by hledat ten s označením „flexifuel“. Někteří řidiči tankují biopaliva do standardních motorů, a třeba felicie to prý zvládá v pohodě, ale objevují se i příběhy, kdy biopaliva celý motor zadřela. Je lepší neriskovat a nechat si motor upravit.
Elektřina: Pohon budoucnosti
Na scénu se dostávají i zcela revoluční vozy jako například elektromobily. Zatím se jedná o auta, která jsou extrémně drahá a i přes nízké provozní náklady nevýhodná. Problémem je i relativně nízký dojezd, nedořešené nakládání s bateriemi po poklesu jejich kapacity nebo nedostatek dobíjecích stanic u hlavních dálničních tahů. Na výstavbě dobíjecích stanic ale pracují energetické společnosti a ceny baterií, resp. celých elektromobilů, jdou s vývojem razantně dolů. Naopak dojezd je stále vyšší. I bez legislativní podpory by se tak u nás mohlo těmto vozům dařit.
„Elektromobily budou představovat stále významnější složku automobilového průmyslu, ale jejich vývoj ještě čeká určitá cesta s milníky, které je nejdříve třeba překonat,“ podotýká Jakub Šulc zastupující automobilku Škoda Auto. Právě mladoboleslavská automobilka kromě úsporných modelů GreenLine druhé generace vyvíjí i vozy na biopaliva, na CNG i na elektřinu.
Hudbou daleké budoucnosti je pak vodík. Zatím je to značně neracionální řešení, neboť pro získání vodíku je třeba elektrické energie nebo fosilních zdrojů a tak může být celý proces dokonce záporný, co se vložené a získané energie týká. Pro větší rozvoj této alternativy je zapotřebí dostatek elektřiny z obnovitelných zdrojů a pak se nabízí otázka, jestli nebude lepší vložit tuto energii přímo do akumulátoru elektromobilu…