27/3
Obliba velkých aut roste, výběr pneu není snadný

Obliba velkých aut roste, výběr pneu není snadný

27. března 2014 v 15.15   Pneumatiky – informace, Ostatní

Zatímco řidiči osobních aut si lámou hlavu s tím, zdali už přezout na zimní pneu nebo ještě počkat, majitelé terénních aut jsou nad věcí – jejich pneumatiky se totiž nemění. A podobně mohou problematiku přezouvání vyřešit i majitelé jiných „velkých“ aut.

Poslední roky jsou jednoznačným trendem velká auta. Jejich prodejnost neustále roste a je to vidět i na silnicích – potkáváme jich stále více, ať už se jedná o elegantní SUV nebo drsné džípy. Obliba větších aut spočívá v prostém faktu, že auto dnes symbolizuje společenské postavení člověka. A čím větší a novější, tím lepší. Jde také o praktickou stránku věci – velký motor má pořádný zátah, objemný zavazadlový prostor se hodí vždycky, stejně jako prostorný interiér a pohon všech kol je výhodou zejména v terénu. Lidé žijící přes týden v hektickém tempu velkoměsta si o víkendu rádi vyjedou kamkoliv, kde je klid, tedy do přírody.

A zatímco s nějakým městským „prckem“ by museli zastavit hned na začátku lesa, s vozem kategorie SUV mohou jet i po lesní nebo polní cestě bez obav o poškození podvozku. Někteří jezdí i po lese, ale to rozhodně není chování hodné následování. Nelíbí se to myslivcům a je to neohleduplné k lesní zvěři i jiným návštěvníkům lesa, kteří nemají zájem slyšet mezi stromy zvuky motorů. Na druhou stranu myslivci nebo lesníci mohou díky těmto autům dojet téměř kamkoliv.

Výběr pneu není nic lehkého

Zatímco by se mohlo zdát, že výběr pneu je hračka, protože se prostě vyberou „nějaký gumy“ a na těch se pak jezdí, dokud se nesjedou, není tomu tak. Prvním hlavolamem je, jestli zvolit pneu s označením M+S, MT, AT, AW nebo HT. V internetovém e-shopu http://pneu.extralevne-pneu.cz/ jsou všechny, jak ale zvolit ty pravé?

M+S je zkratka pro Mud & Snow, tedy bláto a sníh. U některých typů pneumatik, zejména u těch pro offroady, se takto značí i celoroční pneumatiky. Policejní kontrola je sice uznává jako zimní, ale uživatelé s jejich vlastnostmi obvykle nejsou zrovna spokojení. Daleko lepší jsou prý ty s označením AT, tedy All Terrain pro všechny povrchy. I to je ale ve své podstatě kompromis.

Lepší je vybrat pneumatiky podle toho, kde budou používány. Kdo se často potřebuje dostat i na těžko přístupná místa, měl by zvolit obutí se zkratkou MT, tedy Mud Terrain do těžkého a blátivého terénu. Celkem stranou zájmu zkušených offroadistů stojí pneumatiky AW (All Weather), což znamená celoroční pneumatiky pro každé počasí a HT (Highway Terrain), neboli pneumatiky pro silniční jízdu. Zatímco celoroční pneumatik pro každé počasí využije opravdu málokdo, HT často volí řidiči, kteří se mimo silnice dostanou jen výjimečně a velké auto mají prostě proto, že se jim líbí.

Velkých aut je na silnicích čím dál více. Foto: Martin SingrVelkých aut je na silnicích čím dál více. Foto: Martin Singr

Výběr vhodné pneumatiky je ale hračka v porovnání s hustěním. Jiný tlak totiž vyžaduje jízda po dálnici, jinak se nafukují pneumatiky pro lesní cestu a třeba do písčitého terénu je to zase úplně jinak. Řidič si zkrátka musí ujasnit, kde bude nejčastěji jezdit – pro silnici se doporučuje pohybovat se okolo tlaku 2,5 bar, na lesní cesty je optimální hodnota kolem dvou atmosfér a pro těžký a měkký terén lze jít s tlakem až na 1,0 bar. A to je v kostce vše podstatné, co by měl řidič „velkého“ auta vědět, než se vydá pro nové pneumatiky.

Nexen, Barum, Sava, Kormorán a další levné pneumatiky pro váš vůz na vsenaauto.cz

Pneumatiky, Alu Kola, Ocelové disky