Poslední roky bylo mistrovství světa v rallye (WRC) záležitostí francouzského gigantu Michelin, pár posádek pak obouvalo čínské pneu DMack. Letos bude ale výběr pestřejší a fanoušci se mají na co těšit. Návrat hlásí italská značka Pirelli a také Hankook.
Pirelli se nenápadně vrací
Pirelli se v rallye angažuje již od roku 1973, naposledy byla tato značka výhradním dodavatelem pro všechny týmy v letech 2008 až 2010. Do letošní sezóny měly pneumatiky Pirelli na svém kontě rovných 180 vyhraných světových rallye. „Pro výrobce pneumatik, je rallye fantastická výzva, protože pneumatiky jsou testovány na každém povrchu vozovky a za obrovsky velké škály klimatických podmínek. Rallye je extrémní sport, kde pneumatiky mohou udělat obrovský rozdíl,“ říká sportovní ředitel Pirelli Paul Hembery.
Nicméně letos zatím Pirelli spolupracuje pouze s jezdci nižších kategorií, v královské třídě WRC svého reprezentanta nemá. V polovině února pak byly uvedeny na trh čtyři nové soutěžácké pneumatiky. V souladu s předpisy má toto obutí jedinečný design běhounu pro asfalt (RK, Sottozero) i šotolinu (Scorpion XR) a stále více se blíží silničním pneumatikám. Unikátní jsou pneumatiky Ice Sottozero s hřeby (380 na každé pneumatice) určené pro Rally Švédsko.
Michelin kraluje světové rallye
Nejrychlejší vozy WRC v Mistrovství světa závodí v posledních letech až na pár výjimek na pneumatikách Michelin Pilot Sport na asfaltu nebo Michelin Latitude Cross pro šotolinu. Obzvláště terénní pneumatiky jsou alchymií, musí totiž fungovat skvěle na hladkém písku v Řecku při tropických teplotách i na blátě v Anglii, kde je rtuť teploměru jen lehce nad bodem mrazu.
„Můžeme vyvinout pouze jednu gumu, která musí absolvovat všechny soutěže,“ říká k problematice šotolinových pneumatik Nicolas Goubert, šéftechnik Michelin Motorsport a dodává: " Obutí musí být nesmírně univerzální a také musíme respektovat nové pravidlo upravující počet použitých gum na jednom závodě."
To je další problém, neboť pravidla přikazují maximální počet pneumatik, který smí každý jezdec během závodu spotřebovat. Když jezdí moc agresivně nebo si vybere špatný typ, má pak ke konci závodu problémy. Právě volba mezi tvrdou a měkkou směsí je skutečným oříškem – měkčí mají lepší přilnavost, ale kratší životnost, u tvrdých je tomu naopak.
DMack sbírá data
Pneumatikami, které se v posledních letech také objevovaly na soutěžních vozech, byly rovněž čínské značky DMack. Jezdili s nimi i jezdci závodící ve WRC a mimo jiné je obouval český jezdec Martin Prokop. Ten s nimi zajel historicky nejlepší výsledek – páté místo v Argentině v roce 2012. Paradoxně o rok později jel tento závod poprvé s pneumatikami Michelin, u kterých pak již zůstal.
Právě DMack coby nováček je v nezáviděníhodné pozici – obvykle trvá roky, než se podaří vyvinout skvělou pneumatiku a po raketovém nástupu, když DMack spolupracoval s těmi nejlepšími posádkami se letos trochu stáhl do ústraní a podporuje jezdce nižších kategorií, kteří mu poskytují tolik potřebné údaje pro další vývoj.
Kdo přijde dále?
Nedávno se pak objevila zpráva, že by se do nejvyšší ligy automobilových soutěží rád vrátil výrobce Hankook a to rovnou s vozem WRC a programem čítajícím šest závodů v letošním roce. Kromě toho je mnoho dalších výrobců, kteří mají historii protkanou úspěchy na závodních tratích. Za všechny lze jmenovat Avon, Kumho, Dunlop nebo Yokohama. O jejich působení v Mistrovství světa si však zatím můžeme nechat jen zdát…