Krásné letní dni jsou minulostí a teplota nezadržitelně klesá. Motorkáři s končícím létem uklízí své stroje k „zimnímu spánku“, vyndají baterku, rozeberou, co je potřeba servisovat a nejezdí. Ne ale všichni, i na motorce lze jezdit i v zimě. Je ale potřeba se na sníh a led náležitě vybavit…
Teplé oblečení je samozřejmost, zaměříme se spíše na to v zimě nejdůležitější – na obutí. Ne motocyklisty, ale jeho stroje. Předně je třeba si uvědomit, že i když se jedná o pneumatiku, je seznam výrobců trochu jiný než o pneu pro osobní auta. Renomovaní výrobci jako Dunlop, Bridgestone, Pirelli, Continental nebo Michelin se angažují i zde, rozhodně ale nejsou špatné i pneumatiky výrobců Metzeler, Heidenau, Avon nebo Maxxis. Stačí si vybrat značku, najet na web a tam zadat údaje o motorce, zbytek už počítač zajistí sám a vhodnou pneumatiku doporučí, tedy podobně jako u automobilů.
Co se týká přicházející „zimní sezóny“, jde zejména o to, jaký motocykl hodlá jeho vlastník provozovat. Silniční „litr“ asi nebude na zimu správnou volbou, s ním i ti nejortodoxnější zastánci těchto strojů jezdí maximálně do konce listopadu, pokud tedy nenapadne již v půlce toho měsíce sníh. I když samozřejmě se najdou i extrémní jezdci. „Jezdit se dá celoročně… Loni jsem na CBR ukončoval sezónu 29. prosince a letošní jsem začal 12. ledna,“ usmívá se pražský motorkář, kterého jeho kolegové znají pod přezdívkou Daart. Jiní nejezdí od doby, kdy se začnou silnice solit, protože sůl často nedělá dobře motocyklům…
To enduro je něco jiného – má naopak vzorek dost výrazný i v létě a nebude mít tedy na sněhu větší problém. S tím se dá jezdit prakticky kdykoliv a kdekoliv, zejména v lesích si příznivci těchto strojů v zimě přijdou na své. A skútry? Ty jsou snad jen pro městský provoz a ve městech to nebývá se sněhem tak hrozné, takže by neměl být větší problém.
Na okruhu nebo na rybníku
Nicméně kdo chce i v zimě jezdit na silné sportovní motorce, může. Řetězy v rozměrech pneumatik třeba na Kawasaki Nindža sežene případný zájemce jen těžko a když vyjede bez nich, na ledě či sněhu ocení dobré chrániče. Nicméně odborné časopisy se na tuto otázku rovněž zaměřily a podle nich jsou nejlepší zimní pneu Michelin, Dunlop, nebo Continental.
Konkrétně si motorkáři chválí třeba Michelin Pilot snow-ice road 12. Jedná se o vyloženě zimní pneumatiku na supersportovní stroje z dvanácti směsí. Pneu prý vyniká stabilitou především při prudkém brzdění na ledu ve vysoké rychlosti v naklopení s plně naloženým motocyklem. Jako u zimních pneumatik pro auta mají tyto pneu horší vlastnosti na suchu a na ledu kloužou stejně jako jakékoliv jiné.
Někteří motorkáři jsou zodpovědní a v zimě jezdí na okruhu, kde neohrožují ostatní. Těm se pak doporučuje nepoužívat elektrické nahříváky. Na rozpálené pneumatice se totiž při styku se sněhem vytvoří vrstva ledu a to ovlivňuje nejen časy na jedno kolo, ale i bezpečnost řidiče. Druhá možnost je „bavit se“ na zmrzlém rybníku, zde jsou ovšem nezbytně nutné pneumatiky s hřeby. Není to zrovna dvakrát bezpečné, na silnici se s takovými pneu nesmí a dá pořádnou námahu je sehnat (neplatí pro ty, kteří mají známé ve Skandinávii, tam se na těchto pneu v zimě jezdí) a proto se často vyrábí doma ze staré pneumatiky a šroubů, ale když za to někomu ta zábava stojí…