30/9
Kovošrot: I autovraky mají svou cenu

Kovošrot: I autovraky mají svou cenu

30. září 2012 v 13.00   Ostatní

Výrobci aut představují stále novější a dokonalejší vozy, zatímco ty staré čeká už jen kovošrot. Některé tam skončí po deseti letech, jiné po dvaceti či po třiceti, vždy se ale nakonec dostanou na hromadu železa, které bude recyklováno.

Takový starý, již nepojízdný automobil je sice motoristovi takřka k ničemu, ale stále ještě je cenným zdrojem druhotných surovin. A ty se vyplatí získat zpět, i kdyby se za ně mělo platit. I tisíc korun nabízí některé kovošroty za kompletní vrak vozu. Ekologická likvidace vozidel je sice povinná, ale v současnosti nejen že jí neplatí majitel, ale dokonce může nějaké peníze dostat za to, že svůj vůz odevzdá. Samotná likvidace sice není kdovíjakým zlatým dolem, ale díky dotacím na ekologickou likvidaci lze majitelům aut nabízet odměnu.

Neopravovat, koupit nový

Není lehké loučit se s vozem, který jim několik let či desetiletí spolehlivě sloužil. Ale doba jde dopředu a s ní přichází i stále komfortnější vozy, zatímco ty současné stárnou – tu něco zrezne, odpadne, přestane fungovat… Opravy jsou stále dražší a intervaly mezi nimi se zkracují, až je výhodnější pořídit „novou káru“. Motoristy tak může těšit nejen, že přesedají (většinou) do lepšího vozu ale také to, že jejich starý automobil nebude žádnou zátěží pro životní prostředí.

Provozní náplně jako pohonné hmoty, olej, či brzdová kapalina umí moderní přístroje odsát, pneumatiky nebo molitan ze sedaček se v ČR také recyklují. A snad každý, kdo recykluje autovraky, si ví rady, jak dostat sklo, ocel, zinek nebo hliník z auta do „druhého kola“. Autobaterie jsou pak vítaným artiklem, ať už je motorista v kovošrotu odevzdá jako součást auta nebo samostatně. Při nákupu nové baterie tedy žádné hození do popelnice, ale do kovošrotu s tou starou. Podobně lze naložit se starými, nepotřebnými kabely nebo odřezky kabelů. Většinou jde o množství mědi a hliníku, který v kovošrotu uvítají a zaplatí za ně.

Nejen autovraky

V útrobách kovošrotu ale končí i jiné „poklady“, které najde v domácnosti snad každý. Starý, spálený nebo jinak nefunkční elektromotor se sice možná ještě někdy bude hodit, ale při odevzdání do šrotu lze získat pár korun, jelikož je zdrojem barevných kovů a zároveň elektromotor přestane překážet v garáži nebo v kůlně.

Protože se železný šrot, barevné kovy, olovo i ostatní nepotřebné součástky dají využít jako druhotná surovina, může ten, kdo odevzdá tyto suroviny, dostat i nějaké peníze. Například za nikl lze dostat kolem dvou set za kilo, necelou stovku se platí za mosaz nebo bronz, za měď lze dostat ještě více.

Obzvláště firmy a drobní podnikatelé ocení možnost výkupu papíru. Při obchodování se množství kartonu, obalového materiálu a lepenky jen množí a šance jednou za čas jej vyvézt a dostat zaplaceno je příjemná. Stejným způsobem se lze zbavit i jiného obalového materiálu, jako například PE folií.

kovošrot se snaží, aby zákazníci byly spokojeni a tak jednotlivé provozovny nabízí různé akce, věrnostní programy a výhodné nabídky pro ty, kteří jim odevzdají železo, barevné kovy nebo cokoliv jiného, co se objevuje v ceníku. Přistavení kontejneru nebo zapůjčení vozíku za auto? I to lze v nabídkách kovošrotů najít. Tak hurá vymést garáže, je ta pravá doba uklidit si na zimu.

Nexen, Barum, Sava, Kormorán a další levné pneumatiky pro váš vůz na vsenaauto.cz

Pneumatiky, Alu Kola, Ocelové disky