Alu kola jsou sice fajn, nicméně na zimu většinou končí i s letními pneumatikami kdesi v garážích. Možná právě přemýšlíte nad pneumatikami pro nadcházející zimu, uvažovali jste také nad tím, na co je obujete?
Alu disky jsou pro mnoho motoristů výhradně letní záležitostí, dost nelibě totiž snáší posyp. Kamínky i sůl, kterými silničáři bojují proti ledu na vozovkách, jsou zkrátka problém. Tyto kola bývají lakovaná a pokud se poškrábou, vlivem soli začne slitina kovů pod lakem galvanicky korodovat. To může v konečném důsledku znamenat únik vzduchu z pneumatiky a tedy nebezpečí pro posádku auta i okolí.
Oproti tomu plechové disky něco vydrží a s ozdobnou poklicí nevypadají tak špatně. Mnoho řidičů proto skladuje zimní pneumatiky přímo na plechových discích. Letní mají klidně na elektronech, aby auto vypadalo hezky, ale v zimě prostě vítězí praktická stránka věci.
Na druhou stranu většina motoristů přiznává, že se jim plechové disky líbí prostě méně než hliníkové a kdyby to šlo, tedy bez většího rizika, jezdili by na nich i v zimě. Je to pochopitelné, ale černé ocelové disky nevypadají vůbec špatně. Někomu se líbí až tak moc, že je ani nezakrývá „ozdobnými“ kryty kol…
Plechové nebo ocelové? Je to vlastně jedno
V praxi se můžete setkat i s označením ocelové disky. Nenechte se zaskočit, je to totéž jako plechové. Druhý název je do značné míry slangový. Pokud budeme klást důraz na detaily, správný název těchto disků je ocelová kola.
Na uchycení těchto kol slouží originální šrouby a matice, není tedy třeba nic dokupovat. Nicméně servisy mají tyto součástky v sortimentu také. Na bezpečnostní šrouby ale můžete zapomenout. Ty mají totiž smysl u litých kol, kde jsou hlavy šrouby zapuštěny do kola. U plechových disků by bylo možné je povolit třeba pomocí „hasáku“. Ano, zkomplikují odcizení kol, ale nezabrání mu. Naopak si může kdejaký lapka pomyslet, že kola jsou asi něco extra, když mají bezpečností šrouby, a zaměřit se na ně. Plechová kola obecně totiž nejsou rozhodně terčem zlodějů a tak není třeba je zabezpečovat.
Nelze zapomínat také na finanční aspekt. Plechová kola jsou totiž mnohem levnější, často je možné je koupit za dobrou cenu i s mírně jetými pneu. Doporučuje se ale hledat kvalitní zboží. Renomované evropské značky jsou třeba KFZ, Kronprinz, Südrad a MWD, cena se pak nejčastěji pohybuje nad tisícikorunou za kus, ale mohou se dostat i pod tuto hranici. Záleží mimo jiné i na velikosti hledaného disku, která je uvedená v technickém průkazu vozidla. Pořád je však cena několikanásobně nižší než v případě hliníkových kol. A to je pádný argument.
Málokdo však ví, že plechová kola mohou být i lehčí než alu kola. Když pomineme ultralehké elektrony s vysokým podílem magnézia, nevedou si plechová kola vůbec špatně. Co se tedy hmotnosti a s ní související ovladatelností a valivým odporem týká, nevyznívá srovnání tak jednoznačně pro hliníkové disky, jak by se mohlo z laického pohledu zdát. A při mytí si také nemusí řidič dělat hlavu s chemií, ocel to zvládne.