Sjeté pneumatiky už často nic dobrého nečeká – dosloužily. Je ale způsob, jak životnost těch nákladních o nějaký ten měsíc prodloužit. Pomůže k tomu prořezávačka penumatik, která obnoví mizející vzorek a umožní tak pneumatice, aby dále plnila svůj úkol…
Prořezávačky pneumatiky jsou určeny pro obnovu drážek v dezénech pneumatik. Ojetá pneumatika se do předem určené hloubky prořízne speciálním, nažhaveným nožem. Žhavení nože probíhá pomocí elektrického proudu, je tedy nutné být v době práce poblíž elektrické zásuvky. Ve chvíli, kdy se prořezávačka zatlačí do pneumatiky, nastává samotné žhavení. Ve chvíli, kdy se sníží tlak po vysunutí z pneumatiky, se nahřívání automaticky vypíná. Výkonnější přístroje disponují účinnějším nahříváním a nejen proto je práce s ním je také méně namáhavá. Jde totiž také o hmotnost. Má-li přístroj lehkou rukojeť, bude jistě kvalitní a práce s ním bude snadnější. Tyto přístoje totiž nemají transformátor proudu umístěný právě v rukojeti a to pomáhá nejen jejich celkové váze ale i při manipulaci.
Prořezávačka, vážící několik kilo, může zvýšit provozuschopnost pneumatiky až o polovinu. Využívá se u pneumatik pro nákladní vozy, pneumatiky vhodné k prořezání musí být označeny nápisem „REGROOVABLE“ a neobjedou se bez ní ani automobiloví závodníci. Tu a tam, zejména při proměnlivém počasí, se jim totiž nehodí standardní vzorek pneumatik od výrobce a dořezávají si sami drážky tak, aby pak odvedli co nejlepší výkon. „Osobní a dodávkové pneumatiky se však prořezávat nesmí, zakazuje to přímo zákon,“ dodává Michal Stárek ze společnosti Protektory Praha.
3 mm musí zůstat
Je ale třeba si dát pozor na to, aby při prořezávání běhounu zůstala zbytková vrstva pryže alespoň 3 milimetry k ocelokordovému pásu. To proto, aby mohl být plášť poté, co doslouží, protektorován. I ti, kteří o protektorování neuvažují, by měly toto pravidlo dodržet. Nikdo snad nechce, aby neopatrným prořezáváním zničil pneumatiku hned nebo ji natolik poškodil, že bude vhodná tak akorát na vyhození.
Řezné nože umí dělat drážky hluboké dva až šestnáct milimetrů, šířka se pohybuje v řádech milimetrů. Samozřejmě jsou tyto nože vyměnitelné a dají se koupit náhradní, většinou se však prodávají v balení, třeba po dvaceti za pár set. Měnit se dá i rukojeť prořezávačky. Řezačky jsou vybaveny silikonovými kabely, které zajišťují prodloužení životnosti přístroje.
Kromě toho je možné nastavovat optimální prořezávací proud pomocí možnosti plynulé regulace. Nastavení se liší podle velikosti nože, hloubky prořezávaného dezénu a samozřejmě záleží také na zručnosti a zkušenosti obsluhy, která vzorek prořezává. Jak dlouho to tedy trvá? Lze říct, že jeden nákladní plášť může být podle typu prořezán za deset až dvacet minut. Odborníci ale radí nechat tuto práci zkušeným mechanikům v pneuservisu, nezkušený domácí kutil by mohl s prořezávačkou nadělat více škody, než užitku.
Jedná se ale o poměrně drahý nástroj, cena prořezávačky se pohybuje v řádech tisíců. Podobně jako mnoho jiných přístrojů, také prořezávačky musí splňovat normu Evropské unie pro bezpečnost provozu. Během práce s nimi je dosahováno vysokých proudů, nebezpečné jsou rovněž rozžhavené nože. Pokud se tedy rozhodnete zkusit si prodloužit životnost nákladních pneumatik, hlavně opatrně.