Zahraninční web „Auto Express“: http://www.autoexpress.co.uk/…evealed.html před časem informoval, že Britská policie uvažuje o tom, že by na vybraných místech instalovala automatické měřiče hloubky dezénu pneumatik. Motoristé, u kterých by byly odhaleny sjeté pneumatik, by pak mohli dostat okamžitou pokutu.
Jednalo by se spíše o preventivní opatření, které je zatím v počáteční fázi. V praxi by šlo o systém detektorů hloubky dezénu, který by měl řidiče informovat o tom, že jejich pneumatiky jsou již nevyhovující a měly by být vyměněny. Řada řidičů – ať už v Británii nebo v Česku – totiž hloubku dezénu vůbec neřeší.
Jde o bezpečnost nebo o příjmy policie?
Objevují se ale také kritické hlasy. Odpůrci novinky poukazují nato, že systém může policie snadno zneužít k perzekuci motoristů. Celý měřící systém totiž není vůbec levná záležitost – vyjde na milion a půl korun na jedno měřící místo. Pesimisté říkají, že tyto peníze zaplatí na pokutách chycení řidiči. Policisté totiž budou stát pár metrů za měřícím místem, a jak uvidí auto se sjetými plášti, mohou začít vypisovat pokutu. Jiní odborníci říkají, že za tuto cenu by bylo lepší opravit nekvalitní povrch silnice a radši se zaměřit na řidiče, kteří usedají za volant pod vlivem alkoholu nebo drží za jízdy mobilní telefony.
Objektivně zhodnoceno se ale nepochybně jedná o systém, který pomůže bezpečnosti provozu. Musí ale fungovat především jako preventivní prostředek a ne cesta k vybírání pokut. Řidiči se sjetými pneumatikami totiž ohrožují nejen sebe a posádku svého vozu, ale i své okolí. A co je snad ještě horší – často o tom, že mají nevyhovující pneumatiky, ani neví. Přitom se dá hloubka tak snadno zjistit jen pomocí mince.
Odhalí (téměř) všechno!
Tento systém vyrábí například německá společnost ProContourm která jej nabízí především autoservisům a pneuservisům. Zde najde uplatnění pro rychlou a celkem přesnou diagnostiku nejen pneumatik, ale prakticky celého podvozku. Technologie 3D skenování totiž dokáže odhalit i nerovnoměrné opotřebení. A to souvisí se špatně seřízenou geometrií celého auta nebo jinými nedostatky na podvozku auta. Moderní technologie tedy napoví, že není v pořádku třeba tlumič nebo nejsou vyvážené pneumatiky. Zkušený mechanik závadu snadno rozpozná.
ProContour navíc prý slibuje, že její systém H3-D bude do budoucna umět ještě více, třeba podle otisku změří i tlak v pneumatice. To by našlo uplatnění třeba u benzinových pump před hadičkami se vzduchem. Motorista by hned viděl, jestli je vše v pořádku a v případě nedostatku by mohl okamžitě reagovat a pneumatiky dohustit.
Vše funguje tak, že speciální detektory, lasery a kamery zabudované ve vozovce skenují otisk pneumatiky, která přes ně přejede. Jakmile je dezén menší než předepisuje norma, začne znít tón. „To by v Čechách znělo v jednom kuse,“ řekl pro Pneuklub pobaveně jeden z řidičů v krátké anketě. Nedávno s podobným systémem přišla i pneumatikářská společnost Apollo Vredestein a dá se očekávat, že se zde budou angažovat i další značky.