Zejména řidiči, kteří nejezdí moc často, si obvykle ani neuvědomují, že mají dávno pneumatiky, které by mít neměli. Jezdí na nich jeden rok, druhý, třetí… a najednou desátý, jedenáctý, dvanáctý…
Tak horké to samozřejmě asi není, ale obzvláště u zimních pneumatik může tvrdnoucí směs přinést změnu vlastností a nemile překvapit řidiče. Naštěstí se změny projevují pomalu a tak zodpovědný řidič jistě včas vytuší, že je třeba zajet do pneuservisu…
Logicky vzato, guma tvrdne, ztrácí své vlastnosti a není rozumné jít do extrémů. Pokud jsou pneumatiky v zimě vzorně skladovány a v létě slouží pouze k cestám po městě (což ostatně koresponduje s tím, že i po několika letech mají stále vzorek jako nové), asi není důvod se obávat, ale rozhodně se nedoporučuje obouvat letní pneumatiky starší pěti let na automobil, který jezdí rychle nebo daleko.
Co se týká zimních pneu, odborníci doporučují nepoužívat je déle než 4 roky. Je to ostatně také součást pravidla 4×4. Zhruba po čtyřech sezonách, kdy už pneumatiky nemají tak dobrou přilnavost, je na čase koupit novou sadu pneumatik. Ty staré je klidně možné „dojezdit“ v létě, ale je třeba mít na paměti, že nejsou ideální volbou a třeba brzdná dráha nebude tak krátká jako u letních. Čím je tepleji, tím je rozdíl markantnější.
U letních pneumatik jsou odborníci trochu shovívavější, přesto však radí pneumatiky nepoužívat déle než šest let, obzvláště pokud hodně cestujete nebo máte sportovní vůz. Ale v obou z těchto případů málokdy pneumatika vydrží déle než šest sezón. Švýcarský autoklub TSC radí nekupovat pneumatiku starší než dva roky a zároveň nepoužívat stejné pneumatiky déle než deset let. Například rakouský autoklub ÖAMTC doporučuje také měnit letní pneumatiky po čtyřech letech. Především na mokru se pak pneumatika chová hůře.
Sledujte DOT!
I pokud si přivezete z pneuservisu právě zakoupené pneumatiky, nemusí být zrovna nové. Nějaký čas samozřejmě trvá, než se pneumatika dopraví od výrobce až do obchodu, půl roku stará pneumatika je tedy prakticky to nejčerstvější, co lze dostat. U každého výrobce záleží, kde má výrobní závod, přesto je dobré zkontrolovat si, jestli pneumatika není třeba dva roky stará. I u pneumatik, které byly déle než rok skladovány v uzavřeném, suchém a temném místě, by neměly být výrazně ovlivněny vlastnosti. Odborníci doporučují nekupovat pneumatiku starší šesti let, i kdyby byla skladována sebelépe.
Ověřit si stáří pneumatiky není žádná věda, stačí najít na bočnici tzv. označení DOT (datum výroby pneumatiky). Jedná se o čtyři číslice – první dvě znamenají kalendářní týden a poslední dvě rok výroby pneumatik. Pokud je údaj třímístný, ruce pryč – tyto pneumatiky pocházejí ještě z minulého století.
Samozřejmě však nelze jednoznačně říct, po kolika letech používání je pneumatika zralá na likvidaci. Kromě hloubky dezénu či jiného viditelného a neopravitelného poškození, kdy je výměna jasná, záleží i na takových detailech, kde je auto parkováno, jak řidič jezdí a po jakých cestách. Rozhodně ale nepodceňujte, až se auto začne „nějak divně chovat“.