V garážích máme nářadí, které několikrát do roka použijeme, aniž bychom se hlouběji zamýšleli nad jeho nepostradatelností. Vždyť jak by asi probíhala výměna pneumatik na jaře a na podzim, kdyby nebyli vynalezeny hydraulické zvedáky, v motoristické hantýrce nazvané hevery?
Zná to asi každý. Je potřeba vyměnit pneumatiky, tak si motorista nachystá letní či zimní pneumatiky, klíč na šrouby, nejlépe momentový, případně i šroubovák na sundání krytů kol a hlavně hever. Bez šroubováku si „poklice“ možná sundáte silou, ale bez klíče matky nepovolíte. Stejně tak je nemyslitelné, že vůz vlastní silou zvednete.
Bahno? Vezměte si prkénko
Heverů je několik typů, v zásadě ale všechny fungují stejně – zvednou auto a po provedení servisního úkonu auto zase spustí na zem. Je třeba ale dbát na několik obecně platných zásad, aby vše proběhlo bez problémů. Zejména je nutné zvedat auto na vodorovné ploše a dobře zajištěné, je radno založit kolo, které zůstává na silnici, dvěma kameny. Máte-li k dispozici ještě stojany pod nápravu, je to lepší, ale pro výměnu pneumatik jsou trochu zbytečné. Pro triviální výměnu kol je snad nikdo nepoužívá, ale hodí se, když motorista musí pod auto kvůli opravám podvozku. V takovém případě jsou neocenitelné, zejména díky bezpečnosti.
Praktickou radou je zvedat auto na pevném podkladu, nicméně to zjistíte sami – na blátě se prostě hever boří dolů a auto stále stojí všemi koly na zemi. Stačí ale podložit hever prkénky a hned to jde lépe. Pokud máte nový hever, seznamte se s návodem, špatně umístěný hever může poničit podvozek, nemluvě o velmi nebezpečné situaci, kdy z něj auto během výměny pneumatik „sjede“.
Není zvedák jako zvedák
Pokud budete hever používat, je radno vědět o váze vozidla. Časté, zejména jako inventář v garáži jsou hevery typu panenka. Ty jsou k dostání pro vozy do dvou, tří, pěti, osmi, dvanácti, patnácti nebo dvaceti tun. Samotný hever pak může mít až půl metru a váží od tří do více než jedenácti kilo. Nejnižší cena je několik set, ty nejdražší stojí téměř 1 500 korun.
Další možností je hydraulický zvedák pojízdný – ten obvykle stačí „vylodit“ z kufru a pak s ním i na štěrku dojedete přímo pod auto, kde jej stačí správně umístit a může se začít zvedat. Tyto zvedáky se umísťují pod tlumič kola, které chceme měnit. Velkou výhodou je, že jsou nízké a dostanou se i pod auta, která podléhají tunikovým trendům a „leží“. Cena těch o váze kolem 10 kg začíná okolo tisícovky, třeba čtyřicetikilový zvedák pro velká auta pak stojí třikrát více.
Máte-li jen nějakého „prcka“, tedy městské vozidlo o váze pod 1 500 kg, bude stačit nůžkový zvedák. Ten je o něco levnější a velmi lehký. Je ale třeba nezaměňovat je s nůžkovými zvedáky pro pneuservisy. To je něco trošku jiného… Rovněž jako motorista asi nevyužijete jeřábové hydraulické zvedáky, zvané „žirafy“. V servisu se s nimi ale setkáváme běžně.
Naopak v kufrech, zejména u favoritů a felicií, ale i u jiných značek, jsou obvyklé hevery FA/FE. Ty však nejsou hydraulické, auto zde zvedá jednoduchý závit. Jsou ale lehké a malé, proto v otázce skladovatelnosti vítězí. Pro všechny případy si však do kufru pořiďte i upínací pásy. Nikdy nevíte, kdy budete potřebovat vytáhnout třeba ze sněhové závěje…