Ventilek. Tak drobná část automobilu, že jej často přehlédneme. Je ale stejně podstatný jako třeba startér nebo žárovka ve světle. Prostě součást automobilu. Možná právě pro obyčejnost jsou oblíbené všelijaké designové čepičky ventilků…
Jak to všechno začalo…
Pneumatika s ventilkem vznikla v roce 1889 a byla určena pro bicykly. Znamenala tehdy zjednodušení oprav. Pneumatiky s ventilkem si nechal Édoard Michelin coby nový vynález patentovat a poté, co s nimi cyklista Charles Thery vyhrál závod Paříž – Brest – Paříž, začala o ně mít zájem i širší veřejnost. Za rok již tyto pneumatiky používalo téměř sto tisíc cyklistů. Do roku 1895 vyvinula firma pneumatiky s duší a ventilkem také pro automobily a za rok mělo tyto pneumatiky 300 pařížských kočárů taxislužby.
Dnes si pneumatiku pro automobily nebo kola bez ventilku takřka nedovedeme přestavit. Tomu odpovídá nabídka – k dostání je široký sortiment ventilků. Koupit si můžeme ventilky gumové, gumové s převlekem, kovové i kovové skryté.
Plusem gumových je, že jsou levnější. Delší gumové se používají u ocelových disků, kam lze umístit ještě poklici, kratší lze použít u alu kol. Nevýhodou těchto ventilků je, že jejich vyjmutím dochází většinou ke znehodnocení. Pro litá kola jsou lepší volbou gumové s převlekem. Jedná se o moderní trend spojující design kovových a nízkou hmotnost gumových ventilků.
Chcete-li něco s lepším designem, zvolíte asi kovové. Jsou dražší, ale vzhledem ladí k litým kolům. Nevýhodou je váha – u lehčích kol musí být kompenzována větším vyvažovacím závažím. Pokud se závaží nalepí uvnitř disku, není ani na pohled zvenčí vidět. Kovové ventilky se také dají použít opakovaně – jsou totiž šroubovatelné. Nabízí se rovněž velké množství různých variant.
Chcete-li vypadat moderně, jistě zvolíte skryté kovové ventilky. Ty jsou uzavřeny speciální plochou čepičkou a vizáž disku tak ventilek vůbec neruší. Při huštění se čepička klíčem odstraní a na ventilek se namontuje speciální nástavec.
Tuning i pro ventilky
Detail jako čepičky ventilků se často stávají také terčem úprav pro vyznavače tuningu. Lze pořídit čepičky ve tvaru pístu a v několika barevných provedeních. Klasikou jsou čepičky zobrazující lebku, biliardovou kouli, kobru, orla nebo třeba i hrací kostku.
Fajnšmekři si pak pořizují svítící čepičky ventilků. Příznivci si chválí, že svítí jen při pohybu a jsou jištěné proti odcizení. Při jízdě pak vytváří zajímavé efekty. Odpůrci o tomto doplňku říkají, že auto pak vypadá jako kolotoč a že na pojízdnou diskotéku letí možná tak nezletilé holky. Životnost těchto ventilků prý taky není nejdelší a jedná se prostě o vyhozené peníze. Ale když se to někomu líbí…
Pokud uvidíte na některém voze červené čepičky ventilků, nejde o vzhled. Toto označení totiž informuje, že pneumatiky jsou napuštěny nikoliv vzduchem, ale dusíkem. Více o této možnosti si můžete přečíst v tomto článku. Tak tedy, vyrážíte do obchodu koupit něco lepšího?