„Kola dělají auto“ – ano, je to klišé, ale zkuste se někdy projít po parkovišti a koukat na zaparkované vozy. Zjistíte, že hezká, a hlavně správně velká kola dokáží vzhled vozu povznést do opravdových výšin. Neměli bychom proto výběr správných kol pro náš vůz podceňovat.
Litá kola
Litá čili hliníková kola bývají někdy také označována jako elektrony. Cenově vycházejí hůř než klasické ocelové disky, jejich přínos designu vozu je ale neoddiskutovatelný. Umožňují emotivní pohled na brzdové kotouče a třmeny. Můžete si dokonce zvolit i ideální odstín. Na černé vozy se hodí například disky světle stříbrné, případně leštěné, na bílých vozech zase skvěle vyniknou kola tmavá. V technickém průkazu najdete povolené rozměry kol pro váš vůz. Než si tedy vyberete dle libosti, je třeba zkontrolovat, jestli taková kola vůbec můžete na svém autě mít. S rozměry našich nových kol bychom měli být rozumní i v rámci zákonem povolených rozměrů – širší pneu sice přispějí přilnavosti vozu v zatáčkách, ale znamenají také zvýšení spotřeby paliva, pokles jízdní dynamiky, problémy na rozbředlém sněhu (hůře se prořezávají) a nepříjemné tahání za volant ve vyjetých kolejích. Velký průměr kol zase znamená nízké profilové číslo pneumatik, které se nám připomene horším komfortem (vůz je tvrdší) a v důsledku toho také dřívějším opotřebením podvozku. Vizuální efekt ale bude značný.
Plechové disky
Ocelové disky jsou levnější a méně hezká alternativa k litým kolům. Mají ovšem také svoje výhody. Jsou například mnohem vhodnější pro zimní provoz. Hliníková kola totiž působením soli a jiných nepříznivých vlivů ztratí svůj lesk, zajdou a vyloučí se na nich oxid hlinitý. Potom nezbývá než koupit kola nová. Plechové disky v tomto směru vydrží mnohem více. A když už i ony oreznou, není problém je nechat opískovat a opatřit novým lakem. Další výhodou je odolnost proti mechanickému poškození. Neopatrné, příliš těsné najíždění k obrubníku znamená v podstatě zkázu hliníkového disku – minimálně ztrátu jeho atraktivity. Když se takovéto nepozornosti dopustíte s ocelovým diskem, maximální zničíte poklici a odřete okraj ráfku, který snadno ošetříte univerzální černou barvou, aby nezačal v daném místě korodovat a je po problému.
Ideální řešení
Toto dilema lze uzavřít tak, že je ideální mít hliníkové ráfky s letními pneumatikami a v garáži mít připravené ocelové disky se zimními pneumatikami na zimu. Ušetříte si tak mnoho starostí a práce.